Náhledový obrázek článku Úvod do affiliate marketingu
9 min čtení 15.6.2014 v kategorii Affiliate marketing, Chci vydělat

Úvod do affiliate marketingu

V souvislosti s rozšiřováním povědomí o affiliate marketingu bych rád oslovil začátečníky. Věřím, že je tu obrovské množství studentů, absolventů, maminek na mateřské, nezaměstnaných a důchodců, kteří umí pracovat s počítačem a hodně by jim pomohlo naučit se vydělávat z domova jen s jeho pomocí.

Už jsem se několikrát díval blízkým po možnostech práce z domova a smutná realita je taková, že vybíráte mezi obálkovými podvody, multilevely, hlídáním, doučováním, Avonem, manuální výrobou za v přepočtu 15,-/hod a těmi, kdo na začátku ani neprozradí, co budeš dělat, což smrdí víc než všechno ostatní. Nezávidím nikomu, kdo jinou možnost nemá.

Co je affiliate marketing?

Pokusím se v článcích pro začátečníky omezit odborné termíny a vše popsat maximálně jednoduše. Affiliate marketing, nebo zkráceně affil není nic jiného než provizní program s tím rozdílem, že vše se odehrává na internetu. Něco propaguješ na svém webu a když se ti podaří získat zákazníka, dostaneš provizi.

Nejde o žádné shánění nových a nových prodejců, nemusíš nikam chodit, často nemusíš dokonce ani zákazníky nijak shánět. Můžeš si vyrobit blog, popsat propagovaný produkt či službu a zákazníci si tě mohou najít sami. Samozřejmě čím víc se ti povede svou nabídku dostat mezi víc zájemců, tím víc vyděláš. Tvůj vlastní web může prodávat, zatímco spíš, vlastní prodej se koná bez tvé asistence. Je to o poznání příjemnější než obcházet obchodní dům s formulářem na papíře.

Nejde o žádnou organizaci. Jde spíš o označení způsobu. Klidně se můžeš domluvit na affiliate spolupráci se svou kamarádkou, která něco vyrábí, když ti dá provizi z prodeje za sehnání zákazníka. Provizní program může mít kdokoliv, kdo nabízí produkt nebo službu. V ČR je takových programů zhruba tisícovka, často jde o eshopy, banky, pojišťovny, sázkové kanceláře a další firmy, které si spočítají, že jde o efektivní marketingový kanál.

Kolik si můžu vydělat a je to pasivní?

Není, je zapotřebí úsilí k získání většího množství provizí. 80% "affiláků" (těch, kdo propagují za provizi na internetu) si nevydělá nic nebo jen pár stovek měsíčně. Není to ale ničím jiným než pasivním přístupem. Myslí si, že si vyrobí web a hromada zákazníků přijde bez jakékoliv snahy. Na druhou stranu i s minimálním úsilím si lze přivydělat několik tisíc korun měsíčně, například k důchodu. Mezi zbylými 20% jsou affiláci, kteří se tímto způsobem živí a nemají ho jako přivýdělek. Vydělávají desetitisíce měsíčně. Ti nejlepší si pak přijdou na vyšší statisíce až miliony měsíčně. V zahraničí jsou částky jinde. Ti nejlepší světoví hráči si z pohodlí domova přijdou na desetitisíce dolarů denně.

Co se týká pasivity, je možné po rozjetí, které bude trvat minimálně rok, přestat pracovat třeba na měsíc a užívat si dovolenou, přičemž to výdělky nijak nepoznamená. Není však možné vykašlat se na údržbu úplně. Možná se bude váš výdělek držet ještě dva roky, ale bez práce bude stagnovat a následně upadat.

Perspektiva do budoucna

Affiliate může být odrazovým můstkem k vlastnímu podnikání. Po vybudování webu, kde propaguješ produkt někoho jiného a kam chodí velké množství zájemců, můžeš po rozjetí začít propagovat vlastní produkt. Už budeš mít zákaznickou základnu. Můžeš ji využít k oslovení se svou vlastní nabídkou, případně uplatnit získané znalosti k získání návštěvnosti, zájemců a zákazníků přes internet v úplně jiném oboru.

Možná nakonec ke svému produktu spustíš vlastní affiliate program a rád zaplatíš provizi každému, kdo ti dokáže přes internet sehnat zákazníka.

Obor

Pro ty, které tento obor zaujal a chtějí se do affilu pustit, bude prvním krokem volba vhodného oboru.

Volba oboru není jednoduchá a rozhodně není žádoucí ji udělat rychle. Uvědom si, že se v oboru budeš pohybovat dlouhá léta a jen tak ho nezměníš. Samozřejmě se můžeš rozhodnout volbu změnit, ale bude to velmi drahé. Podle mých zkušeností stojí změna oboru přibližně 2-5 let. Tolik času ztratíš učením se základů do té míry, abys dohnal svou úroveň znalostí z předchozího oboru, kde jsi byl již zkušený.

Podle čeho vybírat obor?

Některá kritéria se sama nabízí. Obecně se doporučuje volit obor, ke kterému máš nejblíž a který tě baví. Je to pravda, ale rozhodně to není všechno. Pokud tě baví prát se na fotbalových utkání, byznys v affiliate oboru z toho neuděláš. Na druhou stranu nedoporučuji se této radě úplně vyhnout. Musel bys totiž mít velmi silnou vůli na to, prodávat roky něco, co tě nebaví. Pokud jsi našel nějaký smysluplný obor, o kterém dokážeš poslouchat hodinové vyprávění s nadšením a bez klimbání, máš skoro vyhráno. Přejdi k dalším kritériím.

Další z těch důležitých jsou hledanost a průměrná výše provizí, které se v oboru nabízí. Tvůj obor by měl vykazovat vysoký násobek těchto dvou čísel. Hledáš buď vysokou provizi při nízkém objemu hledanosti, nebo naopak, ideálně však vysoké obojí. Hledanost ověříš:

Provizi by měl nabízet více než jeden affiliate program, ale to není zas tak důležitou podmínkou. Důležitější je, že existuje víc affiliate programů pro stejnou cílovou skupinu. Takže pokud volíš hubnutí a cílíš třeba na mladé ženy, není nutné, aby existovaly mraky přípravků na hubnutí. Svůj obor můžeš zobecnit třeba na zdravý životní styl a nabízet tak i pomůcky ke cvičení. Důležité je, že chceš budovat jasně danou komunitu s konkrétním zájmem. Web možná změníš/upravíš, ale komunita, se kterou pracuješ, ti zůstane.

Nespoléhej na tipy ze zahraničí. Je to sice dobré vodítko, ale není samospásné. Anglicky mluvící trh je natolik větší, že se na něm mohou slušně uživit i velmi úzké obory, se kterými si na českém trhu neškrtneš.

A poslední rada zní: nespěchej. V klidu se jdi projít a uvažuj o svém oboru klidně několik dní, než si budeš jistý. Hladovým vrhnutím se na první projekt v tématu, který tě na chvilku zaujal, může znamenat mnoho ztraceného času. Naopak volba s rozvahou tě odmění rychlejší návratností a růstem.

V affilu se specializuj na jedno

V affiliate marketingu stejně jako všude jinde platí, že když se snažíš chytit dva zajíce, nechytíš ani jednoho. Neznamená to automaticky, že se ti nebude dařit, ale jednoznačně se ti nebude dařit tak dobře, jako v případě zaměření na jedno jediné téma, kampaň, nebo třeba na jeden web. Zaměřením na jednu věc se nevyhnutelně časem staneš specialistou.

Koncentrace vydělává

Viděl jsem oba příklady a stále se opakuje totéž. Vidím, jak se někomu začne dařit při prodeji větší části portfolia a koncentraci na malé jádro a také běžně vidím, jak se naopak nedaří prorazit těm, kteří bokem dělají stále zakázky pro klienty. Čím víc si práci zjednodušíš odstraněním větví, které tě zdržují, které prodělávají, nebo které tě jen nebaví, tím dřív se začnou dostavovat výsledky.

Propaguj svou vášeň

Celkem oblíbenou radou je - najdi svou vášeň. Na SEO konferenci od přednášejícího padlo, že nezná nikoho, kdo miluje závitové tyče. Něco, co doslova nemiluješ, se velmi těžko propaguje, roste pomalu a do všeho se musíš nutit. Naopak když propaguješ něco, čím vyloženě žiješ, třeba nějaké ty longboardy a denně na nich trénuješ pro zábavu, jde všechno samo. Neřešíš nějaký linkbuilding, ale natáčíš videa, jsi originální, vtipný a lidé si toho všímají. Lidé poznají upřímnou a neupřímnou propagaci, rádi se pak při té upřímné zapojí do diskuzí, sami sdílí content, přináší návštěvníky a toho si pochopitelně taky všímají vyhledávače a jak už jsem říkal, všechno jde samo.

Geniální na nalezení své vášně je, že od té chvíle už nikdy nebudeš pracovat. Nemusíš ani platit někomu za práci, protože zábava se nedeleguje. Nebudeš nikomu platit za to, aby se bavil místo tebe. Je to něco, co bys dělal i bez příjmu, jen bys to musel dělat po práci.

Co je tvá vášeň?

Affiláku, musíš mít živnosťák

Poslední věc do začátku se týká legislativy. Vidím to stále častěji kolem sebe. Affil sítě, weby, články a zainteresovaní lidé z oboru neustále nováčky mystifikují, že k propagaci stačí dohoda o pracovní činnosti. Je to blbost.

Řešil jsem to sice s právníkama, ale na totéž přijdeš použitím obyčejného selského rozumu. Když vezmeš reklamní prvek, umístíš ho na své webové stránky, které platíš ročně za doménu a hosting, a umístíš ho tam z důvodu, abys něco vydělal, tak to není nic jiného než soustavná činnost za účelem zisku (definice podnikání). Kdykoliv na web/Facebook stránku/mail atp. někdo přijde, klikne a udělá akci, ty vyděláváš, i když u toho nejsi. Pak kontroluješ statistiky a při výplatním minimu nebo později požádáš o výplatu peněz.

Ne, to opravdu není jednorázová několikahodinová práce. To není doplnění regálu v Makru. Nebo snad na noc funkčnost reklamních prvků vypneš? A po odpracovaných x hodinách ročně vypneš celý web?

Jako affilák musíš mít ze zákona živnosťák nebo být právnická osoba (sro, as). Ať už si affiliate manažeři říkají, co chtějí, cokoliv jiného je nedovolené podnikání.

Varování: Bankonaut může výrazně zlepšit tvou dlouhodobou finanční situaci.

Spravuj finance chytřeji

14 komentářů u “Úvod do affiliate marketingu”

  1. MichMond napsal:

    Ona většina pasivního příjmu vůbec není pasivní a je to opravdu o samotném pohledu na tento magický pojem. Osobně se u Affiliatu cítím volně a jsem svým zaměstnavatelem, což je pro mě největší odměnou. Pěkný článek do začátku. 🙂

  2. Tomáš napsal:

    Obor, který mě baví a zajímá jsou veškeré online PC hry, jen nevím jak to skloubit s affiliatem. Udělat web týkající se nějaké online hry a mít zde affil prvky na jinou hru? Za každou radu budu rád 🙂

  3. Peter napsal:

    Ja to robim inak. Vyberiem si niekolko oborov a zacnem robit na viac projektoch zaroven a neskor si vyberiem tie najlepsie a ostatne predam alebo necham tak.

  4. Radek napsal:

    Pro mě je zatím affiliate nejpasivnější příjem, jaký jsem kdy měl. Teď už několik měsíců nic dalšího nerozšiřuji a do affilu nešlape a bez problému to jede samo, bez zásahu, jen vystavuju faktury. Je to ale dané tím, že jsem na tom dlouho makal, takže kdybych to zase spočítal s těmi odmakanými hodinami, ještě dlouho by se mi ta investice vracela.

  5. Peter napsal:

    Ide o to ako sa na „pasivny prijem“ clovek diva…vela ludi si mylne mysli, ze to je prijem bez prace ale to skutocne nie je. Je to jednoducho prijem, ktory nie je priamo umerny casu, ktoremu clovek praci venuje.

    Pekne to pomenoval Pat Flynn:

    Building online businesses that take advantage of systems of automation that allow transactions, cash flow, and growth to happen without requiring a real-time presence.

    V tomto pripade affiliate marketing skutocne JE typ pasivneho prijmu.

  6. Petr napsal:

    Nechce se mi pocitat kolik let se zivim affilem na netu, odhadem tak okolo jedne dekady. Nikdy jsem na provozovani partnerskeho programu nemel zivnostnak, nikdy jsem o nem ani neuvazoval a myslim, ze ani uvazovat nebudu. Pritom jsem nenarazil na jediny problem ze strany uradu.

    1. Maigi napsal:

      Nerozumím tomu, o čem by to mělo vypovídat. Já například musel finanční úřad sám po telefonu informovat o své nové povinnosti – vzhledem k nabytí platnosti nového zákona, když mi telefonovali s tím, že mé kroky nechápou. Po objasnění znění nového zákona (platnost od 1.1. a telefonát byl tuším v březnu) mi suše sdělila, že ho tam ještě nečetli. Jinými slovy taky byste mohl klidně prodávat drogy a nenarazit při tom na jediný problém ze strany úřadů.

  7. Hobík napsal:

    Nějak nechápu ty snahy vše nějak okecat. Pokud se chci živit na webu, tak si ty papíry udělám. Buď živnost nebo sro. A k tomu registraci DPH, ať nejsou problémy.

  8. Zde si dovolím lehce nesouhlasit. Jak už jsem ti psal v komentáři na mém blogu, tak Dohoda může postačovat (a dokonce to bylo i kontrolováno Finančákem). Ty uvažuješ dlouhodobou affiliate spolupráci. Ovšem jsou také krátkodobé affiliate spolupráce, jako nyní velmi oblíbené Info produkty, kde kampaň netrvá déle než měsíc. Nebo někdo udělá třeba jen PPC kampaň před vánoci na vybraný typ dárků. Na tyto krátkodobé jednorázové činnosti Dohoda plně postačuje.

    Ty také zmiňuješ pouze Dohodu o pracovní činnosti. To co všude uvádím já je Dohoda o provedení práce. Pozor, nezaměňovat. Bylo by dobré to do článku doplnit, protože takto je článek drobet zavádějící.

    1. Maigi napsal:

      V tomhle má finančák možná pravdu (doporučuju se na něj ale nespoléhat, mám špatné zkušenosti), nicméně on se na to dívá jako jednorázový případ. Když jsem napsal: affiláku, musíš mít živnosťák, tak to znamená, že v tomhle případě neveřím, že po skončení takové jednorázové kampaně všechno zabalí a půjde se zaměstnat. Ne, najde si jinou kampaň. Navíc i tak je to asi blbost, ta práce na dohodu je nějak časově omezená, pokud vím. Tím, že zobrazuješ reklamu 24/7, to porušuješ – Na základě dohody o pracovní činnosti není možné vykonávat práci v rozsahu překračujícím v průměru polovinu stanovené týdenní pracovní doby. No a co se týká té tvé dohodě o provedení práce, tak tam musíš uvést konec datumem. Dovedeš si představit, že bys takhle affiláka omezil, že za 300 hodin musí smazat své propagační prvky? To, co asi nevidíte, je, že nestačí smazat banner a dát tam jinej, je třeba se na to kompletně vysrat a to se prostě neděje. Kvůli 300 hodinám affilák affilákem není.

  9. Josef P. napsal:

    Přesně tak,
    vlastnictví ŽL není nijak obtěžující, spousta affiláků studuje, nebo pracuje a při tom provozují affiliate weby. U nich je vlastnictví ŽL úplná brnkačka. Postupně se objevují programy, kam se prostě bez ŽL ani nezaregistrujete, protože si provozovatelé snad konečně uvědomují, že vyplácet provize někomu kdo nemá ŽL je problém.

    To že si to neuvědomují sami affiláci jim dojde asi až u nich zazvoní někdo z živnostenského úřadu, případně z FÚ. To už ale bude pozdě. Můžeme se jenom dohadovat, kdy si FÚ vytáhne data například z Skliku a porovná to z přiznámím k dani u jednotlivých lidí, to bude asi pěknej fičák. Určitě máte v živé paměti kauzu Aukro, kdy FÚ porovnal daňová přiznání lidí kteří tam jako občas (chápej narvaný obchod) prodávají. To byli doměrky daní, nemluvě o pokutě od živnostenského úřadu za neoprávněné podnikání, atd.

    No a to samé může přijít i u affilu, tak jak se bude rozvíjet a bude o něm víc a víc slyšet, bude se víc pátrat po případném úniku daní. Zvláště v době kdy stát nemá lowe.

  10. Radek napsal:

    Já se hlavně divím, že se lidi zasekávají u takových věcí. Vlastně nedivím, stačí si vzpomenout na názory normálních lidí 🙂
    Už jen tím, že nepřemýšlí o živnosťáku si v hlavě blokují nějaký větší příjmový možnosti a sami si jen omezují svůj „podnikatelský“ prostor. Živnosťák není nic komplikovaného, pro mě není komplikované ani DPH.

  11. Radek P. napsal:

    Jen doplněk: mnohdy ani živnosťnák nestačí. Je nutné být plátcem DPH nebo alespoň osobou identifikovanou k dani. To vše v případě, že fakturujete mimo ČR – viz vzpomínané adsense nebo partner např. ze Slovenska

Hledání

Emailový kurz

50 rychlých tipů na okamžité zlepšení tvé finanční situace

Každý den 1 tip emailem.

Nejnovější komentáře

  • Maigi u článku: Jak na silný SEO affil web

    "Jednoduše se základní url udělá cílená na nejcennější výraz a k ní d..."

  • Jiří Franěk u článku: Jak na silný SEO affil web

    "Zajímalo by mě, jak bude vypadat taková url adresa webu s různými home-land..."

  • Maigi u článku: Proč věřit Bitcoinu víc než koruně

    "jde o https://www.mobi.me , ale levnější varianta bude kombinace Bitwala a Re..."

  • Jen u článku: Proč věřit Bitcoinu víc než koruně

    "Co to je za sluzbu, resp. kartu?..."

  • Maigi u článku: Proč věřit Bitcoinu víc než koruně

    "No já mám třeba v kapse kartu, na které jsou Bitcoiny a můžu s ní platit ..."